• PROJEKTY

• Erasmus+

• Spotkanie szkół partnerskich w Braila, Rumunia

W dniach 10-16 listoapada 2019r. siedmioro uczniów klasy VI: Magdalena Chilecka, Magdalena Gabiec, Michał Glencner, Natalia Kaczanowska, Maria Kotowicz , Oliwier Pasyńczuk  wraz z opiekunami p. dyrektorem Krzysztofem Petrukiem, p. Iwoną Lickiewicz oraz p. Romanem Bugwinem , uczestniczyło w  spotkaniu szkół partnerskich , w ramach realizowanego projektu Erasmus+ „We- the children of Mother Earth” ,w miejscowości Braila , Rumunia.

Pierwszego dnia uczestniczyliśmy w uroczystym powitaniu uczniów i nauczycieli szkół partnerskich z Litwy, Chorwacji oraz Portugalii. Po obejrzeniu części artystycznej, zwiedzaliśmy szkołę oraz  szklarnię , w której  uczniowie, pod okiem nauczycieli uczą się podstaw uprawy roślin.

Drugi dzień zaczął się od zajęć artystycznych w międzynarodowych  grupach. Uczniowie  tworzyli obrazki zwierząt za pomocą liści, dekorowali ceramiczne doniczki lub projektowali ozdobne wazony. Podczas porannego spotkania wybraliśmy również wspólne Logo projektu oraz prezentowaliśmy tematykę zajęć dodatkowych, realizowanych w naszej szkole, a związanych z realizacją projektu Erasmus+. Tego dnia zwiedziliśmy  oczyszczalnię wody, gdzie pod opieką przewodnika poznaliśmy etapy jej oczyszczania oraz poznaliśmy  zadania laboratorium znajdującego się  przy oczyszczalni. Wieczorem odbyła się uroczysta kolacja,  połączona z degustacją tradycyjnych potraw rumuńskich i prezentacją śpiewu i tańca. Wszystkich urzekł Polonez w wykonaniu polskiej grupy.

Kolejny dzień upłynął nam na wycieczce po Delcie Dunaju. Jest to jedno z niewielu miejsc
            w Europie , gdzie można zapuścić się tak głęboko w świat wodnych ptaków, liczących ponad 300 gatunków. W Delcie można także zobaczyć dzikie konie, tradycyjne wioski rybackie
            i wydmy, które dawniej były dnem Morza Czarnego.

Aby zobaczyć ten rozległy teren kryjący wiele skarbów, przepłynęliśmy motorówkami przez ogromne rozlewiska rzeki Dunaj. Tereny, które zobaczyliśmy są wpisane na listę UNECSCO, podobnie jak Białowieski Park Narodowy. Widoki nad samym Morzem Czarnym zapierały dech w piersiach. Ciepła bryza i słońce sprawiało, że poczuliśmy się jak na wakacjach. Spacerowaliśmy brzegiem morza, zbierając na pamiątkę muszelki, których była niezliczona ilość. Tego dnia na obiad królowały dania rybne.

Czwartego dnia naszego pobytu udaliśmy się do Târgu Ocna. Jest  to miasto w środkowo-wschodniej części Rumunii, położone w samym sercu Mołdawii w dolinie rzeki Trotus. Jedną  z ciekawszych atrakcji turystycznych jest tu usytuowana w północnej części miasteczka kopalnia soli, którą zwiedziliśmy. Wielką atrakcją dla wszystkich uczestników wycieczki był  zjazd autobusem,  pod powierzchnię ziemi,  wydrążonym tunelem. Na dole czekały na nas rozległe, wykute w skale komnaty, w których znajdowały się restauracje, kawiarnie oraz  place zabaw dla dzieci, na których uczniowie rozegrali mecz siatkówki „pod ziemią”. Zwiedziliśmy również muzeum soli oraz kaplicę św. Barbary. Pobyt w tym miejscu przypominał niektórym kopalnię soli w Wieliczce.

Ostatniego dnia naszego pobytu wspólnie  posadziliśmy  drzewka  przed szkołą, która gościła partnerów projektu. Uczniowie ostatnie chwile spędzili ze swoimi rówieśnikami, rozwiązując w grupach łamigłówki i układając puzzle. Koordynatorzy w tym czasie omawiali działania projektowe. Jeszcze przed obiadem zostały rozdane Certyfikaty dla każdego uczestnika mobilności.

Dni spędzone w  Rumunii na pewno pozostaną w naszej pamięci na długo. Dzięki wyjazdowi uczniowie oraz nauczyciele mogli nawiązać nowe znajomości i sprawdzić swoje umiejętności z zakresu komunikowania się w języku  angielskim. Wyjazd okazał się również doskonalą okazją do podejmowania samodzielnych decyzji i decydowania o własnych wyborach.

Prezentacja zdjęć znajduje się w zakładce: Więcej - Z życia szkoły- Album fotograficzny.